الاكل


اكيد كلنا عارفين الاكل ومشاكلو فى البيت المصرى
واصعب سؤال ممكن يتسالك هاااا تاكل ايه النهادرة ؟
؟
طبعا كلنا بنرد ونقول نفس الرد اى حاجه
واول ما ترجع وتلقى اكل مش على مزاجك تفضل تتشال وتتنكت من مكانك
...
الله مش انت اللى قولت اى حاجه !!
ما علينا بيوت تانيه بقى تلقى الام عملت اكله حلوه متعرفش ليه بتخلص بسرعه وتكون انت مروح بليل عشمان انك تلقى من الاكل
بس يا خساره عشمك مش فى محله

لان انت بتدخل تلقى بواقى الاكل وتلقى الاطباق والحلل زاى الفل مش محتاجه غسيل اهل البيت قامو بالواجب وذياااااااادة
انا بقى من مكانى ده بشكر امى جدا وبدعلها يخليها ليا وبجد هى اجمد ست بيت فى العالم بتعمل اكل جامد اوى
ودليل على كده باين على جسمى انا واخواتى الحمدلله
كلنا نتسم بالقاوام الممشوق ولا بنعانى من السمنه المفرطه ولا الا حاجه
مين قال الكلام ده ؟؟...... الشر بره وبعيد دحنا زاى الفل بس هى الهدوم اللى بتضيق بسرعه مش عارف ليه ؟
وطبعا نص المصرين عندهم نفس المشكله بس مش هى ديه المشكله لالالا
المشكله بقى لما امى تعمل صنف اكل ويعجبنا فى البيت
تعملنى مثلا محشى وعجبنا
تفضل تعمل محشى محشى محشى محشى محشى
مكرونه... مكرونه ......مكرونه
مكرونه
مكرونه
مكرونه
باميه باميه باميه باميه باميه
وكانها عاوزه تكرهنا فى الاكله ديه مش عارف ليه السبب انه بتمسك نوع من الاكل وتفضل تقراره كتييييييييييير
او تمسك مثلا الفول وتروح عامله كل انواع يا رايس تاكل فول بقوطه وفول مدمس وفول بالسمنه وفول بالبيض وفول مدشوش اللى هى اسمها فوليه
وتلقى بليل فول حراتى مع جبنه والحلو الفوليه بتاعت المولد
ومدام جبنه سيرة الفول يبقى لازم نقول التعريف بتاعه
واصل الفول ده عباره عن حبوب منع الفهم........ بجد ؟ اه امااااااااال..... وفيه منه اقراص اللى هى الطعميه
وهى عباره عن ماده تنزل المعده فتدمر كل خلايه الهضم
فيتيك شعور وكانك سبيت نقلة خرسانه فى معدته وايه اسمنت زيادة كمان
ما علينا المهم ان احنا بناكل الاكل ده
وصحتنا زاى الفل الحمدلله
ولا بنعانى من القولون ولا عسر هضم
ولا سرحان متواصل بدون سبب
واوعى تقولى سرحان بيحب لو على كده يبقى 90 فى الميه من المصرين بيحبو
لا ياعم ديه اعراض الفول مش عارف ليه كده بيطلب معانا بتناحه ههههههههه
المهم نرجع للبيت بتاعنا
وفى احد المرات كانو بيعملو حاجه اسمها ادوسيه وبيعملو مكرونه بشمل
اختى الله يباركلها راحت حته بتاع ربع كيلو سكر فى اللبن عشان الادوسيه
دخلت امى اخدت اللبن ده وعملت بيه البشمل بتاع المكرونه !!!
مش عارف اوصفلكم بقى الطعم كان عامل ازاى
احنا اول ناس فى التاريخ ناكل المكرونه البشمل بالسكر
لا وانا بقى شرير قولتلهم ادو للجران عشان نخلصها وقوللهم ديه اكله جديده
ومش عارف ليه الجران مش بيسالو علينا من ساعتها ؟؟
ما علينا المهم
انا بقى من الناس الى بتحب تعمل الاكل
جيت فى مرة وطلبت معايا انى اعمل زلبيه
واللى مش عارف الزلبيه ديه عباره عن عجين بيتحمر فى الزيت ويخرج من الزيت على العسل وبالهنا والشفاء
مش عارف البرنامج قلب ليه كده طبق اليوم
ما علينا اخذت انا الوصفه من واحده معرفه وروحت نفذته وياريتى ما عمت كده لان بعدها فضلنا انا واختى الكبيرة وامى نتعالج من الحروق اكتر من اسبوعين
انا عملت كل حاجه صح والله بس مش عارف ليه كل ما احط حتة عجين فى الزيت تضرب فى السقف بتاع المطبق
ناديت امى واختى عشان يشوفه المشكله
مشفوش حاجه لمده اسبوعين هههههههههه
اصل الزلبيه ضربت فى وشهم هههههههههههههه بالزيت المغلى بقى
وعرفت بعد كده ان السبب انه مكنيتش خمرانه كويس
وفى مره تانيه كان عيد ميلاد اختى وانا اصريت انى اعمل لها تورته بنفسى
شوفو بقى لما على يعملها بنفسه هتكون ازاى ؟؟
المهم ان عيد الميلاد ده باظ وامى حلفت عليا انى لازم اكل التورته كلها لوحدى
ده غير بقى لما كنت بسلق البيض من غير ميه
صحيح بمناسبة البيض انا اعرف واحدة صحبتنا امها كانت عايزه بيضه عشان تعمل بيها حاجه فى الاكل ملقيتش بيض خالص فى السوق
راحت اشترت فراخه وفضلت مستنيه لغايت ما باضت والحمدلله عملت الاكل ههههههههههههه
مواقف كتير اوى بتحصل فى البيوت المصريه وعشان احنا شعب دمه خفيف بنضحك على كل حاجه واى حاجه حتى لو كانت فى شكل الزلبيه بتاعتى
ومن هنا بقى انا بناشد اى حد عنده عيد ميلاد او اى مناسبه انا على استعداد تام انى اعمله كل الحلويات الشرقيه والغربيه خصوصا الزلبيه والتورته ........متخصص بقى


مقال ل/علي مجدي من مجموعة القهوة 


مواضيع ذات صلة

 

الحب والعاطفة


0 التعليقات على "الاكل"

إرسال تعليق