الفرح


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
النهاردة انا جاى اتكلم معاكم بقى عن الافراح لان الناس

فى الحلقه اللى فاتت كانت مكتائبه من الاحباط اللى كان فى العرض اللى فات
فانا فكرت نتكلم النهارده عن الافراح
وطبعا انا اول ما بتيجى سيرة الافراح بحضرنى على طول افراح اصحابى وما اكثرها
لكان فى فرح لواحد صحبى كانى الاكثر حضور فى فكرى لانه لشخص طيب اوى وبدون ذكر اسماء اسمه حمدى
المهم جه حمدى بيتصل بيا الو اذيك يا استاذ على
اهلا اهلا اذيك يا حمدى وبعد السلام والترحيب الاخ حمدى عزمنى وقالى ان شاء الله الخميس اللى بعد الجاى ان شاء الله دخلتى ولازم تجيب خطبتك وتيجى طبعا ساعتها كنت خاطب انا
وبصراحه كنت بفرح اوى لما حد يعزمنى على فرح لان بستغل الظروف واخرج مع خطيبتى
المهم حمدى ادانى العنوان وقالى المرج _ الجبل الاصفر _ الشارع اللى قصاد سنترال حامدكم
طبعا بغض النظر من قميه الاخطاء اللى انا سمعتها من كلمة حامدكم ديه الا انى طبعا فرحت للراجل جدا
وجريت على حماتى عشان تتوسط لحمايا ويوافق على الخروجه بتاعت فرح صحبى
المهم خطيبتى الغلبانه فرحت اوى
يوم الفرح جه وانا بقى لابس الحته اللى على الحبل بلوفر جديد بقى وطقم عالى صحبى يا جدع بقى ولازم اشرفه
حاولت انى اوقف تاكس واقوله على العنوان الناس تبصلى بقرف وتمشى
مش واخد بالى انا قولت يمكن الناس مش عاوزه تروح مكان بعيد ولا حاجه المهم استقرينا على المترو ووصلنا لاخر محطه فى المترو
وفى حياتى كلها مروحتيش المكان ده
نزلت وبردو اوقف تاكس الناس تبصلى وتمشى ... الغريب انهم حتى مش بيقوله اسباب الرفض
ركبت المكروباص وخطيبتى معايا وفرحانه اوى ان احنا مع بعض
قولت انا للراجل من فضلك نزلنى عند سنترال حامدكم اللى فى الجبل الاصفر الراجل اصدر صوت غريب كده فانا قولتله صحه وعافيه
اتارى الراجل كان بيرد عليا بس هو صوته كده
المكروباص فضل ماشى كتير اوى لدرجه انى حسيت ان مفيش نهايه
وبقى هدف من اهداف حياتى انى اوصل للنهايه
الشوارع مضلمه خالص ولقيت الراجل بنفس صوته ده بيقولى حمدلله على السلامه يا جينتل
نزلت انا و اتصلت بصحبى وقولتله يا عم حمدى انا وصلت لسنترال زفتكم ده
قالى طب اوصفلى كده المكان اتارى السنترال ده ليه تلات فروع وانا روحت للفرع الغلط
انا بدات اتعصب وخطيبتى يا عينى بتحاول تدارى انه مضيقه
اتمرمط انا والبنت الغلبانه
لغايت ما وصلنا للفرح
كل اللى فات ده كوم والجاى بقى كوم تانى
داخل انا الفرح وكانى جاى من كوكب تانى كل الناس بتبصلى انا وخطبتى وكل الرجاله قعدين على الارض وتقريبا فى مسابقه فى الشيشة
الكل بيشرب شيشه غنيك بقى على طقم الجلبيات الملونه بشكل عجيب
وعلى مدا بصرى كده لقيت الكوشة بتاعت العريس وفى ناس حوليه بعد ما ضققت النظر عرفت ان الناس دول حريم على بنات بس تقريبا متناكرين لان اشكلهم غريبه شويه
بقيت انا حيران ادخل خطيبتى مع الحريم اللى هم شكلهم مش حريم دول ولا اقف وسط الرجاله اللى تقريبا وانت واقف جنبهم تحس انك جنب كبابجى من كتر الدخان
قرارت انى اروح اسلم على العريس
فى الاول معرفتيش صحبى لان هو كان لابس بدله عجيبه برضو مش عارف بقى هو خس بعد ما اشترها ولا هو اشترى مقاس غلط
المهم مش ديه المشكله المشكله انه شعره كان ابيض
والكورسى بتاعه كان فى منحضر كده والعروسه الكرسى بتاعها عالى فتحس ان العريس بيغرق
لما قربت من العريس عرفت شعره ليه ابيض اتارى الاخ كان مستعمل جيل لمباده من ابو اتنان جنيه ونص ده ونشف على شعره وعمل قشرة ولقيت الولا وشه احمر كده والعروسه الميكاب سايح طبعا انا معلقتيش على الكلام ده كله وبوست الراجل
وظبطله الكرفته باديى وحضنته وجيت جنب ودنه قولتلو حسابى معاك بعدين يا بن .......
وطبعا بصوت عالى بقى الله اكبر زاى القمر يا حمدى وماشاء الله عروسك زاى القمر وقولت للعروسه يازين ما اختارتى
وفى سرى بقول(( يارب سمحنى على الكدب ده ))
مكملتش انا نص دقيقه ولقيت صهد غريب جاى من جنب وشى وضوء غريب وشديد جدا
طبعا لفيت انا بسرعه لقيت النور ده جاى من الكاميرة بتاعت الفيديو عرفت انا بقى ليه صحبى كان وشه احمر والجيل نشف والعروسه الميكاب بتاعها ساح
بصراحه عذرتهم دانا مخدتيش ثوانى وحسيت ان جلدى بقى نص سوا
المهم العريس الله يسمحو اصر انى لازم اتصور معه طبعا كلنا طلعين فى الفيديو مبربشين عنيينا وفتحينها نص فتحه كده
الراجل بتاع الفيديو مستعمل كشاف من بتوع الفراشه الكبير اوى ده عشان الكاميرة الكشاف بتعها بايظ
استويت انا........ قصدى اتصورت مع خطيبتى والعروسين وجه واحد من قريبهم قفش فى دراعى وحلف انى لازم اكل
خطيبتى يا عينى عليها بتبصلى وكل ملامحها بتترجانى وتقولى لا بلاش
طبعا قولتله شكرا يا حج
حلف تانى ابدا مش ممكن لازم تاكلو ويدوس على دراعى
ياحج شكرا والله مش هنقدر
بيحلف تانى قطعته انا فى النص بصرخه وقولتلو عليا الطلاق ما انا واكل ياعم
الراجل اصر انى طيب اشرب حاجه وقفت انا عشان اخلص منه راح قالى تعالى اتفرج بقى على شقه العريس
انا فكرة بيهرج فى الاول اتارى بيتكلم جدا
وانا فى سرى بقول(( الراجل ده طلعلى منين )) عرفت بعد كده ان تقريبا سرو بلدهم ان الناس تتفرج على شقة العريس
طلعت انا وفى ايدى خطيبتى والراجل بيقولى اتفضل يابنى
تقدر تقول ان مصر كله كانت فى الشقه..... النجار شغال فى العفش بيشطب حاجات وناس فى غرفة النوم بترص الهدوم بتاعت العروسه وتسمع صوت واحد يقولك حاسب الباب لسه مدهون
وبتاع الالمونتال بيركب المطبخ والشباك
طبعا انا بسال بقى هو الناس ديه هتخلص كل ده قبل ما الفرح يخلص
ولا هيكملو شغل والعريس والعروسه معاهم فى الشقه
بصراحه انا معرفتيش اللى حصل لان انا كنت لازم اهرب بسرعه واروح عشان الوقت
نزلت انا من الشقه ولقيت العريس بيرقص والعروسه بتسقف على انغام الدى جاى واغنيه السمك السمك السمك على وزن اغنيه العنب العنب بالظبط
كان نفسى اوصفلكم الشكل بتاع العريس وهو بيرقص
بيتهيقلى ان الفرح ده كان من اسباب فسخ خطوبتى بعد اليوم الصعب اللى البيت شفته معايا
وطبعا انا خلاص مش عاوز اعرف حمدى تانى بعد اليوم ده
لانى طبعا على ما روحت كنت اتاخرت وطبعا خطيبتى اتهزاقت
وانا حماتى خدتنى وش خشب كده والسبب كان الاخ حمدى
طبعا انا اتعلمت انى مروحش اى مناسبه تانى فى اماكن معرفهاش
خصوصا لو كانت من طرف حمدى
بشكركم جدا ويارب مكنشى طولت عليكم
اشوفكم فى الحلقه الجاى ان شاء الله شكرااااااااااا
مقال ل / علي مجدي 



مواضيع ذات صلة

0 التعليقات على "الفرح"

إرسال تعليق