مراهقة

فتاه مراهقة في سن الخامسة عشرفي يوم من الايام قررت كتابة مواصفات لفارس احلامها
تكتب في الحب
فامسكت بمجموعه من الورق الفارغ لكي تكتب فيه, وبدئت بالكتابه فوجدت نفسها
لا تكتب سوي اربعة احرف "ا ل ح ب"
وجدت نفسها لم تكتب الا كلمة واحده الا وهي " الحب " فقامت مستغربة من نفسها بدهشه وتركت هذا الامر عدة ايام .
ثم اتت بعد عدة ايام لتفسر ما كتبته سابقا ,وقالت لنفسها هل ه
ذه الكلمة هي جميع
المواصفات التي اريدها .
فوجدت نفسها تمسك بالقلم وتكتب "الحب هو اساس لكل شيئ ,
فمهما كانت بفارس احلامي مواصفات جميله وجيده ولم اجد الحب معه كأنه
بلا مواصفات"
ثم كتبت
,اريد يارب فارسا لاحلامي يحبني جميع الحب الذي خلقته ويعاملني بجميع الاحسان
الذي وجدته
ويحترمني احترام سيدنا محمد لزوجاته
ياااااااااااه هو ممكن يارب تكرمني بواحد فيه خصال من سيدنا محمد ,
والنبي يارب والنبي يارب لتكرمني بواحد مؤمن يخافك
ويقدرني ويتقيك فيا,ويكون فيه بعض الصفات اللي كانت في سيدنا محمد "صل الله عليه وسلم"
يارب انا عايزة واحد بالمواصفات دي
يكون مؤمن وبيحب ويخاف منك عشان اعيش معاه حياة سليمة صحيحه
علي النحو اللي يرضيك
يكون يارب شخص مستقيم وصادق ومخلص "بيصلي وبيأدي الفروض"
يكون يارب شخص يحترمني ويحترم اهلي ويكون بيتاعمل بكل رقي وذووق
ومش يكون سليط اللسان.
يكون يارب شاب طمووح اؤي ومش بييأس من اول مشكله تقابله في حياته
يكون يارب شخص ذو مركز اجتماعي عالي بين اصحابه "مش شرط يارب
يكون دكتور او طبيب او مهندس "اهم حاجه بيشتغل شغلانه
شريفه تخلينا في مستوي كويس وتكون انت راضي بيها يارب"
يكون يارب رجل علي قد المسؤليه ويعرف يعني ايه بيت ومدام واولاد
يارب اكرمني برجل شكله مقبول ومش لازم يكون وسيم زياده عن اللزوم
"انا لا عايزة كريم ولا مهند "
يكون يارب دموا خفيف وبيعرف يضحك وينكت عشان انا مش بحب النكد والهموم.
يكون يارب شاب رومانسي وتكون ثقافتوا عاليه اؤي في الموضوع دا.
عايزة يارب واحد يسمع ليا ويتناقش مع افكاري ويحقق معايا اهدافي وطموحي
عايزة يارب زوج مش بيدخن ومش بيشرب اي حاجه بتغضبك عشان الحجات
دي حرام وعشان انا مش بطيق ريحة السجاير
يكون يارب شاب اجتماعي ومحبوب بين اللي حواليه عشان انا اجتماعيه وبحب الناس
ومش بحب الانسان الانطوائي
يارب اكرمني بفارس حقيقي يكون شجاع مش بيخاف ولا بيعرف الخوف ولا الجبن
يحميني واحس معاه بالامان.ويكون حنون
وبيهتم بمظهروا.
يارب يكون بيعرف يعوم ومتعلم السباحه عشان انا بحب الشواطئ اؤي ويعلمني العوم
ههههههه.
والنبي يارب ما يكون سمين ولا تخين ومش معني كدا انوا يكون رفيع زي عود القصب
يكون جسمه مليان برشاقه
ويكون طوله كويس ومناسب ليا يارب
يارب اهم حاجه "الدين والذووق والوسامة والاخلاق والاحترام والحب "
ويارب يحبني اؤي ويدللني ويخليني اميرة من الاميرات وانا واثقة فيك يارب وعارفه انك هتكرمني اؤي لاني انا بحاول اني ما اغضبكش ولاا اعصيك
ولا اعمل اي حاجه تخالف شرعك الكريم
شكرا للك يارب...........بقلم مراهقة

0 التعليقات على "مراهقة"

إرسال تعليق